Se stěhováním do nového skladu samozřejmě přichází otázka, jakou budoucnost mají naší zaměstnanci v Rudné u Prahy. Já si osobně myslím, že patří k těm lepším a zkušenějším. Prošli si dobrou školou. Začínali v systému ala tužka, papír a dnes se mohou opírat o skladový software. V průběhu let jsme začali přidávat nové hodnotící parametry, například produktivitu, Service level, chybovost. Ale pro vedoucí úseků jsme šli ještě dále. Zapojili jsme je do vedení společnosti. Nabídli jsme jim možnost podílet se na rozvoji jednotlivých úseků. Předali jsme jim kus zodpovědnosti. Proto jsou dnes hodnocení například za výsledky personálních nákladů, což určitě není běžné pro tyto pozice.
Naši lidi se ve světě neztratí.
Společně jsme ušli velký kus cesty, která bude během tohoto roku končit. Abychom kolegům celou cestu ulehčili, snažíme se jim pomoci s odchodem. Nejen, že dostanou odstupné, které pro ty nejvěrnější je vyšší, než ukládá zákon. Ale také vše komunikujeme naprosto transparentně a okamžitě, když zjistíme nějakou novinku. Nečekáme na poslední chvíli, ale sdělujeme všechny informace s obrovským předstihem. Také spolupracujeme s partnery, jinými logistickými firmami v okolí, za které můžeme dát ruku do ohně a víme, kde by mohli naši stávající kolegové rozvíjet své dovednosti. Takovým firmám umožníme náborové dny v našich skladech, aby to pro naše skladníky, administrátory a vedoucí bylo co možná nejvíce komfortní a bez zbytečného stresu.
Ale také se zde najdou kolegové, kteří budou chtít hledat štěstí jinde. Vydat se vlastní cestou a k tomu potřebují životopis. Aktuálně je naše fluktuace něco málo přes 20 % a drtivá většina kmenových zaměstnanců logistiky je v týmu již několik let. To ovšem znamená, že někteří nemají aktuální životopisy, možná se najdou i tací, kteří CV nemají vůbec.
Na druhou stranu, v Ostravě děláme masivní nábory a já jsem za poslední rok viděl stovky těchto životopisů. Proto si myslím, že mohu relativně snadno určit, jak by měl takový dobrý životopis vypadat. Dlouhodobě se tématikou životopisů zajímám a vždy jsem se snažil, aby můj životopis byl perfektní. Míval jsem životopis barevný, dvoustránkový a naplněný informacemi. Ale po zkušenosti z druhé strany, kdy jsem musel během krátké doby přečíst dvě desítky CVček, jsem změnil názor. Udělejte životopis maximálně stručný, přehledný a bez zbytečného balastu.
Zde je pár tipů:
Neexistuje návod na dokonalé CV.
Životopis by měl kopírovat každého z nás. Měl by reflektovat pracovní dovednosti, které jsou potřebné pro získání dané pozice.
Pokud se jedná o fotografii v životopise, tak není nutné uvádět.
V případě, že nemáte profesionální fotografii nebo si nejste jistí, zda se daná fotka do CV hodí, raději jí tam nedávejte. Důležitější jsou vaše kompetence a osobní údaje. Dejte si pozor, zda v mailu máte správně uvedený kontakt (mail nebo telefonní číslo), aby se vám personalista dovolal. Pokud například nemůžete mít v práci mobilní telefon, klidně do životopisu napište, že preferujete mailový kontakt nebo SMS.
Měkké a technické dovednosti (Soft/Hard skills) uvádějte nejlépe u jednotlivých pozic, buďte maximálně konkrétní.
Do životopisu uvádějte pouze informace, které jsou pravdivé a kterým rozumíte. Není nic horší, než uvést do životopisu znalost 5S a pak nevědět, co to znamená. Na druhou stranu se zbytečně nepodceňujte. Jestliže jste jednou zvládli daný úkol, je vysoce pravděpodobné, že jej zvládnete opakovaně, proto si jej můžete do svého životopisu uvést.
V životopisu není nutné uvádět všechna předchozí zaměstnání.
Soustřeďte se na posledních 7-10 let. Pokud jste posledních 5 let v jedné společnosti a zároveň se vám podařilo kariérně vyrůst, uveďte všechny pozice. Ke každé pozici můžete doplnit 3 zásadní dovednosti nebo úspěchy, na které jste nejvíce hrdí.
Pokud uvádíte znalost cizího jazyku, uvádějte opravdu relevantní úroveň.
Jestliže nedokážete odhadnout úroveň, popište situace, které v cizím jazyce zvládnete.
Věnujte se tomu, jak životopis vypadá.
Uvědomte si, že je to váš první kontakt s firmou. Pokud by se jednalo o kontakt osobní, taky byste nepřišli v nevypraném, špinavém oblečení s mastnými vlasy. Věnujte tedy pozornost gramatické a estetické formě vašeho CV. Dejte svůj životopis někomu přečíst, ideálně kolegovi z firmy, kterému věříte. Pokud máte dobrý vztah s nadřízeným, bude dobrou volbou také on. Můžete požádat někoho zdatného v českém jazyce, aby zkontroloval gramatiku, pokud tuto možnost nemáte, využijte Word s automatickou opravou textu a na záludná slovíčka Google nebo různé slovníky, dělám to taky.
Dejte pozor na úhledné formátování.
Váš text by měl být v rovnováze s bílou plochou a měl by se dobře číst. Dejte si pozor na barvy a font písma. Zde platí zákon, čím méně, tím více.
Na internetu jsem našel tuto službu: Online editor životopisu, kde je také skvělý blog se spoustou zajímavých článků, ať už k životopisům, tak návody na motivační dopis nebo jak se připravit na pohovor. Můžete se inspirovat.
Tohle je za mě asi všechno, ještě jsem si dovolil jeden takový životopis připravit, jako vzor (CV_SIMO_VZOR). Kdyby mi přišel takový životopis v rámci náborů do Ostravy, dávám palec nahoru a chci toho člověka vidět co nejdříve, aby mi ho nevyfoukl někdo jiný.